„Iubind arta, inimile noastre se întâlnesc”
Arta?
Arta este marea aspirasţie a umanităţii spre absolut, ea
stabileşte prin modalităţi insuficient analizate raportul ei prin om cu lumea
în general, inclusiv cu lumea primordială din care ne tragem şi în care
reintrăm cu un suspin...
Arta este fără îndoială o modalitate de comunicare specifică
a condiţiei umane.
Arta trăieşte în fiecare din noi, în fiecare om, ca o
împlinire care aşteaptă...
Arta cuibăreşte în inimile noastre o stranie nelinişte... un
cântec vechi.
Ştefan Luchian este
pentru cultura românească omul împlinirilor secolului său: printr-o iluminare
subtilă, prin culoare, printr-o bucurie a materiei care răbufneşte vibrant,
sonor, uneori îmbrăţişând totul cu un suspin. El deschide un drum!
Când privesc opera
lui, poposesc în muzică, într-un acord intim, ca în muzica de cameră.
După 1900, el vine
să marcheze în arta noastră plastică începuturile unei viziuni moderne,
beneficiind în acest scop de o organizare interioară selectivă care-l conduce
spre sinteză. Este modern prin luminozitatea culorii, prin atmosfera densă şi
uneori halucinantă pe care o au unele din lucrările sale, în fine, prin „expresivitatea
nouă” a tabloului, prin reducerea la esenţial.
Posesor al unor
mari duioşii şi frământări interioare, artist al sublimelor învolburări ale
inimii, el se dovedeşte un dăruit al expresiei coloristice, stabilind un contact
perpetuu cu coordonatele intime ale vieţii, dialogând cu noi într-o generoasă
şi sublimă armonie. Un posedat al expresiei plastice, el ne pune în contact
direct cu constantele interioare, cu umanitatea, într-o generoasă fuziune. Am putea afirma că, parţial poate, opera sa
este rezultanta paletei sale, a incantaţiei coloristice pe care o degajă ca o
iradiere solară.
În începuturile sale există o influienţă secesion, un
secesion epurat mai târziu atât de şcoala franceză cât şi de ascendenţa lui
Nicolae Grigorescu, care-i inoculează, conştient sau nu, doza de pitoresc din
anumite lucrări („Pe drumul satului”, „Peisaje cu case”, „Safta Florăreasa”)
etc.
Tonuri surde, greu
de descifrat, bunuri nobile, alburi sfărâmate de pastel, verzuri inedite, când
albastre când coapte, sălăşuiesc, cu bucurie parcă, în paleta sa inepuizabilă,
la care se adaugă cu dărnicie roşuri şi ocru-galbenuri surprinzătoare, dozate
cu balanţa unui farmacist.
Un tablou de Ştefan
Luchian ne apare construit din zone pregnante şi zone de sugestie. Un expresionist lucid, neagresiv, de tip
mediteranean (de tip grecesc). El se
afirmă înainte de toate ca un umanist al picturii, la o dimensiune clasică, dar
nu la o concepţie clasică.
Autoportretele sale
constituie o referinţă umană, o investigaţie, o morfologie psihologică şi, în
fine, o responsabilitate. Dealtfel autoportretele sale implică total
generozitatea concretă interioară, formând un capitol aparte la care n-am putea adăuga ca tensiune egală decât
portretele lui „Moş Nicolae”.
Artistul „trăieşte”
prin arta sa, marcând note note specifice de introspecţie, de comunicare
social-umană, de atmosferă specifică în compoziţii ca: Lăutul, La împărţitul porumbului, ca şi în peisaje ca
Ghereta Filantropiei sau Moara de la Poduri, Sălciile, Sălciile de la Chiajna,
peisajele de la Brebu sau cel intitulat După ploaie, demonstrând fără putinţă
de tăgadă structura superioară, poezia şi suculenţa artei sale.
Suprafeţele tablourilor
realizate sunt tratate larg şi unitar ca optică, pensula sa se preumblă pe
suprafaţa operei, când neliniştită, când aşternând amplu materia densă,
generoasă, în tuşe cu neprevăzute implicaţii şi străfulgerări (din vârful
pensulei rotunde), cu accente impulsive, inspirate.
La Luchian forţa de
plasticizare se impune zonal, valorificând primatul culorii, cu interjecţiunea culoare-
structură. Valorile coloristrice se orchestrează simultan. Picturalitatea se
vădeşte şi captează cromatica, senzualitatea şi un patos distilat printr-o
modalitate interioară. Trăieşte încă în el ceva romantic. Romantic, ca metodă
de alcătuire a imaginii interioare. Acordul său propriu străbate când
echilibrat, când fluid, iar sistemul de subordonare frizează uneori decorativul
în aspiraţia spre modern. În fine, plastica sa stăpâneşte, repet, prin
sonoritate, zonele pictate. Bineânţeles în acest context transpunerea sa
trebuia să fie absolut lucidă (de o acuitate organică) pentru a stăpâni tabloul
care face din artist în timpul lucrului un şef de orchestră.
Genial şi inegal (de la o lucrare la alta), Luchian ne-a
lăsat o suită întreagă de „opere de căpătâi” în care el stăpâneşte
fundamentalul implicându-l în actul creaţiei. Cu toată perspectiva sa (o
perspectivă sugerată), pictorul tinde în aceste circumstanţe către viziunea
plană a modernilor.
Există, aşadar, la el, o analogie între model din care se
constituie imaginea pictată şi proiecţia sa mentală acumulată aprioric. Artistul
posedă ceea ce s-ar putea numi „inteligenţa viziunii plastice” care-l conduce
la modul său specific de structurare. Şi din nou, în aceste condiţii unice este
extrem de greu de determinat cât este spiritualitate şi cât materie sensibilă,
fascinaţie într-o pictură atât de subtilă ca a sa! Dar ceea ce este indubitabil,
este faptul este faptul că în cazul lui Şt. Luchian avem de a face cu o operă de o calitate cu
totul particulară care ne determină emoţia.
El făureşte tabloul
în felul său, cu sinceritatea spontană, cu o anumită dragoste pentru arabesc şi
filigrane picturale. În arta sa nu trăieşte nimic ascuns. Tabloul oare realizat
fără efort, pare o confidenţă. Opera sa se reâmprospătează la fiecare lucrare,
în contactul cu natura, „prin ochi”, printr-o emoţie a inteligenţei
plastice. Înainte de toate, observăm
siguranţă în actul său creator. Şi totuşi spontaneitatea sa nu are nimic din
acel „fa presto” al virtuozilor. Densitatea materiei picturale are la Luchian
ceva tactil şi decisiv, afirmând viaţa substanţei, tranşând sau sugerând
respiraţia tabloului. Suprafeţele clare, animate, sunt adesea subliniate de un contur neutru
pigmentat (de o modalitate orientală). Opera sa se afirmă prin expresie,
printr-un acord intim dăruzit lumii sensibile, prin încredere. Opera sa nu
uluieşte fiindcă ea nu rupe cu trecutul, nu creează hiatusuri. Arta sa
stăpâneşte de fapt universalul, tonul major printr-o emoţie palpitantă, lucidă,
care ne atrage spre el ca un magnet. Frumuseţea
în opera lui este o frumuseţe preferată, definită, selectată de el. Avem de a
face cu o calitate de o dimensiune umană, o atracţie efectivă.
Dacă Luchian a fost
un geniu, atunci a fost un geniu al mişcării pigmentului în materia
coloristică, el procedând prin armonizare. Nu posedă în special sensul
ritmului, el îşi construieşte tabloul pe raporturi, pe „mase” de culoare. Dar orice
am putea adăuga, important domină în arta sa faptul că stăpâneşte esenţialul,
că refuză confuziile şi virtuozitatea, că ochiul şi inima sa privesc în
profunzime adevăratele valori ale vieţii şi plasticităţii.
Pe calea marilor
deschizători de drum într-ale artei, Luchian atinge „stadiul reflecţiei
afective a intelectualităţii”. Pe măsură ce iubeşti opera pictorului,
întrebările vin, vin ca norii ce spală ochiul, motiv pentru care mă opresc
aici, remarcând din nou surprinzătoarea sa apariţie care a determinat brusc,
asemeni lui Eminescu, în dezvoltarea artei plastice româneşti, o deschidere
către noile valenţa ale artei, ale artei văzute preponderent prin culoare. El şlefuieşte
limbajul asemenea lui Eminescu în literatură.
Învins după ani de muncă în condiţia sa fizică, Luchian pictează cu pensula legată de mână în 1912. Se stinge în 1916.
Întrebările, uimirile şi tristeţile din ochii autoportretelor ne călăuzesc cu ingenuitatea lor, prin drama reuşitei lor.
Brăduţ Covaliu - „Pe târâmurile artei”
La 1 februarie 1868, la Ștefănești, Botoşani, se năștea Ștefan
Luchian (d. 28 iunie 1916, București, România), unul dintre cei
mai mari pictori români, supranumit poetul plastic al florilor.
"Macii"
"Albăstrele"
"Flori"
"Flori de primăvară"
"Imortele"
"Crizanteme"
"Vâzdoage"
"Garofiţe"
"Flori de vară"
"Tufănele în ulcică"
"Tufănele galbene"
"Flori galbene"
"Anemone"
"Trandafiri"
"Anemone"
"Sălciile de la Chiajna"
"Safta Florăreasa"
"Moş Nicolae Cobzarul"
"Lăutul"
"Hanul părăsit (Scrânciobul)"
"Între flori (Lorica)"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu