Privind o dată, şi încă o
dată, fotografia mamei, printre puţinele pe care le mai
am, mi-a venit ideea să scriu povestea acestei ii.
Poza aceasta este veche,
din anii 40 şi o reprezintă pe mama la vârsta când orice tânără se gândeşte la
măritat şi când începe să-şi pregătească trusoul.
În fotografie, mama
apare îmbrăcată cu o cămaşă foarte frumoasă şi foarte valoroasă. O ie,
pe care mama a pierdut-o după ce s-a căsătorit.
Dânsa şi apoi noi,
copiii, am păstrat poza, pentru că era singura dovadă a existenţei acestei
cămăşi despre care ne-a povestit toată viaţa ei. Era cel mai preţios
lucru pe care l-a avut în tinereţea ei. Mama, era mândră de
această ie deoarece o lucrase cu mânuţele ei, atunci când şi-a
pregătit trusoul de nuntă. Pe la noi, prin Moldova, căci de acolo
ne tragem, iei i se mai spune şi „cămaşă naţională”.Ea făcând parte
din portul nostru strămoşesc, românesc. Acestă cămaşă era confecţionată din pânză de in, pânză ţesută la
războiul de ţesut, în mod manual. Pânza astfel obţinută era spălată („
ghilită”) la râu.
Am şi eu amintiri legate
de aceste operaţiuni. De fapt, acolo unde ghileau femeile pânza,
erau nişte troici (jgheaburi din beton) în care curgea apa de
izvor de sub poalele unui deal. Deal, pe care noi, copiii, alergam cât ne
ţineau picioarele, în timp ce femeile spălau pânzele. Treaba asta
dura ore bune, aproape atât cât soarele era pe cer. Pânza înmuiată
şi plimbată cu agerime prin apa rece ca gheaţa, era întinsă pe
pajiştea verde, la soare, pentru a se albi. După uscare, se repeta
spălarea şi uscarea până seara. Apoi, când zilele
erau însorite se relua această muncă. Noi, abia aşteptam aceste ocazii
pentru a merge cu mama la „fântânele”, căci aşa le mai spuneam. Astfel scăpam
de acasă, de la treburile de prin curte. Ştiam că acolo ne era rezervată
o porţie bună de joacă.
Când pânza era albă
ca neaua, din ea femeile confecţionau îmbrăcăminte. Astfel se croiau cămăşi, poale la catrinţă,
şi altele, deci şi părţile iei. Pe mâneci, pe plătcuţe şi pe
partea din faţă a iei se aplicau modele populare cusute manual
cu acul şi cu fire de bumbac colorate natural folosind
plante, apoi cusăturile florale sau geometrice erau bătute
cu paiete şi mărgele.
Această ie, din
păcate, are o poveste tristă care a lăsat urme adânci în sufletul
mamei.
Pe mama o chema Carolina,
dar toată lumea din sat, o ştia de Lenuţa lui Toma sau Lina, cunoscută mai
ales, pentru teancurile întregi de cămăşi pe care le confecţiona
din pânza ţărănească, cosând la maşina „Singer” teancuri
întregi.
Un eveniment trist avea
să-i marcheze viaţa mamei pentru tot restul vieţii. Acest eveniment
avusese loc pe câd familia mea abia mutată în casa pe care
şi-o construiseră cu multă trudă pe bucata de pământ dăruită
de bunicul Toma şi care nu avea decât o singură cameră
terminată şi în care se odihneau toţi cei trei membri ai familiei de
atunci, adică părinţii mei şi soră-mea.
Tatăl meu, Petrea a
lui Pildescu, căci aşa i se spunea în sat, după bunicul care se
trăgea dintr-un sat vecin Pildeşti şi care murise de faţă cu
tata într-un accident stupid în care căruţa lui cu lemene se
răsturnase peste el. Eu nu aveam să-l mai cunosc niciodată, tot ce ştiu despre
el am aflat din cele povestite de tata care rămăsese orfan de
la paisprezece ani. Tata, de meserie era butnar, adică
făcea butoaie, meserie grea pe care o deprinse de la bunicul meu
dar şi de la un frate mai mare, frate vitreg pe nume Frenţ. De el mi-aduc
aminte cum venea pe la noi cu o bicicletă cu care îşi
căra sculele pentru butoaie, dar care a murit şi el destul de tânăr în
urma unei intervenţii chirurgicale la cap. Pentru a construi un butoi
era nevoie de lemn de stejar de cea mai bună calitate, lemn care era procurat
din pădurile din apropierea satului, sub formă de buşteni neprelucraţi. Într-una
din aceste zile, când tata muncise din greu la pădure,
venise acasă frânt de oboseală, stătuse la masă, apoi se
culcă. Trebuie să vă mai spun că era o zi în care plouase foarte mult
iar în curtea casei pământul se înmuiase de tot. Ca
măsură de precauţie tata închise uşa casei bine după care se
culcă şi dormiră cu toţii buştean.
În acea noapte fatidică,
nişte hoţi aflaţi mână în mână cu miliţianul din
sat şi care aveau habar despre moştenirea mamei, despre zestrea primită de
la bunicul Toma şi la care mama muncise toată tinereţea
ei pregătindu-şi zestrea de nuntă după obicei, dăduse atacul de
mult planificat. În plină noapte au pătruns în curte, au aşezat un topor lângă uşă
şi au uns cu noroi fereastra camerei nelocuite, spărgând în
acest mod geamurile ferestrei fără a face zgomot. Au pătruns în casă, în
această cameră în care tata prelucra lemnul pentru butoaie şi unde pe podea se afla rumeguş.
Au urcat pe o scara pusă la podul casei, pod în care mama depozitase cuferele cu
toată zestrea. Hoţii au furat şi au cărat toate lucruile. Un singur
obiect, care era o basma mare, galbenă, rămăsese căzută în rumeguş.
Dimineaţă, cănd părinţii mei s-au sculat şi au dat să iasă din casă
au găsit toporul în faţa uşii şi au încremenit. Şi-au dat seama că
se întâmplase ceva rău. Când au realizat grozăvia
faptelor petrecute au mai găsit totuşi tăria să se mai bucure pentru
faptul că, deşi rămăsese fără nimic, scăpaseră teferi, cu viaţă.
Dintre toate lucrurile furate şi
care nu erau deloc puţine, mamei i-a părut nespus de rău după un singur lucru,
acesta fiind ia despre care v-am povestit, şi care valora enorm. Despre ie,
mama povestea că a lucrat la ea căţiva ani, era lucrată complet
manual, în mărgele şi paiete, cântărind câteva kilograme.
Mulţi i-au cerut s-o vândă, s-o dea pe bani grei, însă mama
ţinea la ie ca la ochii din cap.
Zadarnic au cerut părinţii
ajutor de la organele statului de la acea vreme pentru prinderea
hoţilor căci nimic şi nimeni nu ştia ceva. Aşa se face că până la
urmă au aflat singuri cine fusese capul acţiunii, un nenorocit din sat şi miliţianul care
vindeau la târgul din Roman unele dintre obiectele furate. Acest
om nu s-a bucurat prea mult de agoniseala din câştigul furat. În final, hoţul care era
un beţivan ordinar, a murit ca un nemernic, dispreţuit de toată
lumea. Cât despre cămaşa bătută în sute de mărgele
multicolore şi paiete aşezate într-un model floral desăvârşit,
nu s-a mai găsit, nu s-a mai aflat niciodată nimic.
Mama în schimb
a rămas toată viaţa marcată, traumatizată de această întâmplare nefericită.
Deşi între timp, părinţii reuşiseră să-şi finalizeze construcţia
întregii case formată din două camere şi o sală (tindă) între ele, mamei îi
era frică să păşească în camera cu pricina. În timp ce noi copiii, căci acuma eram
patru fraţi, doi băiţi şi două fete, dormeam în
singura cameră încălzită. Mama se scula de câteva ori pe noapte
privind prin geamul uşii spre cealaltă cameră pentru a vedea dacă acolo nu sunt
hoţi. Asta s-a repetat, în fiecare noapte, pe tot parcursul vieţii
ei.
Cât despre lucrurile
necesare casei, părinţii noştri au luat-o de la capăt, au muncit, şi-au
făcut din nou cele necesare, au înjghebat o gospodărie frumoasă.
Regretul însă, a rămas în inima mamei dar şi a noastră, a copiilor.
Lucruri pe care noi le cunoşteam doar din poveşti, lenjerii şi
feţe de masă brodate de mănă, alte ii şi costume
populare au existat doar în închipuirea noastră. Regretam mult şi
pentru că hoţii ne luaseră şansa să le cunoaştem şi să ne folosim de ele.
Singurele lucruri de care s-a mai folosit familia au fost doar căteva obiecte
cu care îşi aranjaseră prima cameră, în mod provizoriu şi care au
reprezentat simbolul tinereţii mamei. Basmaua galbenă, găsită în urma hoţilor, mi-a revenit mie şi pe care o păstrez ca pe un obiect de preţ în amintirea
mamei. Ce fericită şi mândră aş fi fost ca la hora satului
să fi putut purta cămaşa cu mărgele iar acum să o fi putut preda
unei nepoate. Singura mărturie cu privire la acestă ie a rămas o
fotografie.
Cred ca doar...Eugen seamana cu EA,
RăspundețiȘtergere